Cloud a český byznys

12 dub

cloud Provokativní miniseriál o cloudu | díl I

 Dneškem zahajuji miniseriál, který naštve marketingové a PR oddělení Oraclu, Microsoftu (a Googlu).

 Kdo nemluví o cloudu neexistuje! Kdo nenabízí produkty v cloudu, brzy zkrachuje. Kdo nenakupuje cloudovská řešení není cool a navíc mu ujíždí vlak… A tu o červené Karkulce jste slyšeli?

 Cloud není ve skutečnosti až tak převratný, ani až tak nový.

 Cloud můžeme chápat jako poskytování infrastruktury, platformy, nebo konkrétního produktu (softwarového) formou služby.

V principu tedy nenakupujeme licence ani hardware, hradíme pronájem:

  • za hardware (či jeho část, či jeho výkon),
  • za produkt (software)
  • a (občas se na to v prvotních výpočtech zapomene 😉 za platformu (například Microsoft Server, či Microsoft SQL server…).

Existuje zde samozřejmě obrovský retailový trh – tedy endusers – koncoví uživatelé, kteří využívají masově dostupné webové služby – výborným příkladem jsou GoogleDocs, WordPress.com atp. Ponechme je však stranou a rozhlédněme se po trhu zrakem otrle manažerským.

Do úvah ještě přiřaďme typicky české konzervativní prostředí, které poněkud zkřížilo obchodní plány globálních hráčů již v době nástupu outsourcingu (všechny ty SaaS, PaaS….) a odnesl to nejeden nešťastný obchodník. Ukázalo se tak, že (alespoň hovoříme-li o enterprise a medium business) firmy v Česku preferují vlastní technologie IN-House a na rozdíl od USA, nebo od západní Evropy mají podstatně menší ochotu posouvat svá data mimo své prostředí.

Na co tedy lákají globální hráči nové uživatele?

Shrneme-li to do jedné věty: Zapni a používej. Tedy rychlost – snaha o nulovou implementaci. Rajskou hudbou by mělo být: nemusíš mít vlastní server (servery), nemusíš kupovat licence a zdlouhavě instalovat a (světe div se) nemusíš ani implementovat.

A co je pro jedny rajskou hudbou – a tady si dovolím drzé tvrzení: jedny = ty malé, začínající, bez specifických nároků, ty kteří jsou schopni a ochotni akceptovat standard a nasadit si železnou košili – může být samozřejmě pro druhé pořádně hořkou pilulkou: druhé = středně velké a velké firmy s vybudovanou strukturou, definovanými procesy, celou řadou dalších aplikací, které jsou integrovány do jednotného ITS prostředí.

Když to ještě doprovodíme pár kuriozitkami – například Microsoft neumožňuje odzálohovat SQL databázi při využívání cloudovskému Microsoft Dynamics CRM a navíc neumožní do cloudu umístit vlastní aplikaci, máme z toho obrázek, který přestává vypadat nablýskaně a krásně a na místo jednoho malého pěkného obláčku na azurové obloze jsme tváří tvář potemnělému nebi plného temných mraků. Samozřejmě se politiky poskytovatelů mohou v čase měnit, nicméně jistá omezení zde budou.

Bude se situace s outsourcingem opakovat? Bude rozjezd cloudovských řešení pro podniky skřípat podobně jako předchozí pokusy převést firmy do odběru outsourcovaných služeb?

Miniseriál bude pokračovat články:

16.4. VÝHRADY KE CLOUDU – NÁMITKY? Chcete-li cokoliv prodat, musíte vytáhnout nejvážnější námitky a rozcupovat je na kusy… povedlo se to skutečně?

18.4. SVĚT ERP A CRM

20.4. ČESKÝ PROJEKT, KTERÝ PŘEDBĚHL SVOJI DOBU A… ZEMŘEL

23.4. CLOUD – JAK JE TO S CENOU?

Autor je mimo jiné marketingovým ředitelem technologické společnosti Digital Resources a.s.. Publikované názory nejsou však oficiálními stanovisky společnosti a nemusí být zcela v souladu s marketingovými strategiemi :-).

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: