Svět ERP a CRM

17 dub

Provokativní miniseriál o cloudu | díl III

V minulém příspěvku jsme se zastavili u některých námitek vůči cloudu.

ERP systémy (Enterprise Resource Planning = podnikových ekonomických systémů) a CRM systémy (Customer Relationship Management = systémy pro řízení vztahů se zákazníky a procesů) jsou k dipozici v podobě:

  • on-premises řešení = instalované uvnitř firmy, obvykle na vlastních serverech,
  • v cloudu (viz předchozí články),
  • hybridním způsobem (dříve se používal pojem nepravý outsourcing).

Nejen v Česku platí, že čím větší společnost, tím menší ochota přecházet zcela do režimu cloudu. Nejčastější nasazování ERP a CRM v cloudu bude v příštích dvou letech v Česku ve znamení menších firem, startupů, nebo časově omezených projektů, kde to dává smysl.

Velkou překážkou jsou analyticky rozsáhlá korporátní řešení, která v sobě zahrnují mnoho integrovaných a komunikujících komponent. To je postrach každého obchodníka, který by rád prodal ten svůj cloud.

Navíc velcí hráči stanovují (zatím), některé podmínky a politiky, které mohou středně velkým a velkým firmám trochu vyrazit dech – například nedostanou možnost odzálohovat si vlastní SQL databázi k sobě, nebo nedostanou možnost umístit do cloudu vedle svého hlavního řešení vlastní menší aplikaci. Tyto překážky budou s časem zřejmě mizet, nicméně dnes reálně existují.

Prst na spoušti do určité míry drží velcí hráči, kteří se zatím nerozhodli uříznout pod sebou větévku „on-premises řešení“ (ani to reálně není možné) a navíc je nutné vzít v potaz rozvětvené (a hladové) partnerské sítě jednotlivých globálních hráčů, jejihž byznys byl postaven na modelu prodeje licence, prodeje drahých služeb a následně ještě rozsáhlé provozní podpoře.

Partnerské sítě (ať už mluvíme o Microsoftu, Oraclu, či dalších) jsou poněkud nervózní, protože si pomalu uvědomují, že nastává změna nejen ve vlastním prodeji licence (a příjemné 30-50% provizi), ale záhy bude následovat tlak na minimalizaci rozsahu počátečních služeb (konkurenceschopnost), tedy ztratí daleko více – příležitost implementovat. A není žádným tajemstvím, že implementační práce představují 80-200% z ceny velkých ERP a CRM řešení. S masovým nástupem cloudovských technologií se změní celý IT průmysl – ale nebude to ani za rok, ani za dva.

Střední a velké firmy pojedou ještě několik let v zaběhnutých kolejích on-premises/hybridních řešení a budou postupně experimentovat s některými částmi systémů, které budou umístěny  v cloudu (reporty, dokumenty v rámci DMS, sdílené informace v rámci sociálních sítí, komunikace). Stále častěji se bude objevovat fenomén hybridního cloudu – totiž poskytnutí softwaru formou služby, nicméně na infrastruktuře zákazníka.

Podobně jako rádio nevytlačilo noviny, televize nevytlačila rozhlas a internet nevytlačil broadcasting, nedojde v příštích 5 letech v podnikové sféře v Česku k vytlačení on-premises řešení, ačkoliv někteří velcí hráči podléhají svým vlastním tiskovým zprávám a svému marketingu.

Ono okřídlené microsoftí „mluvte o cloudu, čím více budete mluvit o cloudu, tím více on-premises řešení prodáte“ je hodně blízko realitě.

České prostředí je ve věcech IT poměrně konzervativní a dobře vybavené, takže předpokládám podobný jev jako při nástupu prvních outsourcovaných řešení = daleko pomalejší nástup, než v USA, či západní Evropě.

Zcela bez ohledu na způsob nasazení ERP a CRM (on-premises/cloud/hybridní způsob) bude trendem odbourávání bariér v přístupu k aplikacím a datům, podpora rozdílných platforem mobilních zařízení a efektivní sdílení informací. Přicházejícím trendem je i hravost aplikací ve firemním prostředí, což se dotkne uživatelského prostředí (GUI). Navíc začíná čas postřižin, takže čím jednodušší a rychlejší, tím lepší.

V příštím dílu se podíváme přímo hrobníkovi pod lopatu. Projekt, který předběhl svoji dobu… a zemřel. A v posledním díle nás čeká trocha kalkulací.

IV. díl:

20.4. ČESKÝ PROJEKT, KTERÝ PŘEDBĚHL SVOJI DOBU A… ZEMŘEL

V. díl:

23.4. CLOUD – JAK JE TO S CENOU?

Autor je mimo jiné marketingovým ředitelem technologické společnosti Digital Resources a.s.. Publikované názory nejsou však oficiálními stanovisky společnosti a nemusí být zcela v souladu s marketingovými strategiemi :-).

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: