CLOUD – a jak je to s cenou?

23 dub

Provokativní miniseriál o cloudu | díl V

Jak je to s cloudovskými projekty ve středně velkých a velkých firmách?

Jsme u ceny cloudu. Jedním z největších mýtů současnosti je, že se jedná o levná řešení. Bohužel i špatní obchodníci, kteří touží konečně po tom zázraku, který se prodává zcela sám, někdy nesprávně chápou cloud jako cenové zvýhodnění. Vidí v něm totiž možnost, jak se vypořádat s námitkou u „on-premises“ řešení: JE TO DRAHÉ.

Jenže potíž je v tom, že cloud ve skutečnosti není levný. Do jisté míry je to dáno konzervativním postojem poskytovatelů cloudovských řešení a jednoho dne se model zřejmě obrátí. Ve sféře korporátních řešení to ale bude ještě trvat.

RÁMCOVÁ KALKULACE

Chvilku jsem si pohrával s myšlenkou publikovat konkrétní kalkulace a poté je racionálně postavit proti aktuálním cenám cloudovských řešení. Pak jsem se ale v jakémsi záchvatu pudu sebezáchovy zeptal sám sebe: Komu si tím prospěl? A odpověděl jsem si ajťácky primitivním – hodnota se limitně blíží nule. Takže… aby mé varování nepřišlo zcela vniveč, kalkulace mobilního řešení, ERP a CRM Vám tady neuvedu, ale abyste zase nebyli úplně zklamáni, provedu Vás zákrutami tak, abyste si mohli svoji konkrétní situaci velmi dobře rozvážit – co byste tedy měli zvážit, nežli kývnete na cloudovskou nabídku?

INVESTIČNÍ x PROVOZNÍ

Je-li Váš investiční rozpočet v krizi a máte-li volné provozní prostředky, můžete se ke cloudu klonit prostě z tohoto důvodu. Nemusíte si dělat kalkulaci TCO (vizte níže). Také chcete-li ihned odepisovat, je pro Vás zajímavější cloud. V obou případech, jsou-li to zásadní důvody nemusíte ve čtení pokračovat.

CASH FLOW

Je-li Vám lhostejné, zda-li hradíte z investičního, či provozního rozpočtu je třeba ještě zohlednit cash-flow. Zde vstupuje do hry zásadní otázka – můžete si dovolit počáteční investici (server, platformu, software, implementaci, maintanance, školení), nebo je nezbytný  rozklad v čase? Cloud upřednostníte ve chvíli, kdy je pro Vás cash flow důležitější než TCO3.

RIZIKOVOST VAŠEHO PROJEKTU

Pakliže si nejste zcela jisti, že Váš projekt bude existovat ještě za 12 měsíců, je vhodnější cloud (i kdyby byl v rámci TCO3 o 60% dražší, protože ušetříte v případě neúspěchu výrazně více). Čím větší pochybnost, tím lepší je volba cloudu, ovšem se zásadní podmínkou: bez závazku.

RYCHLOST

Jestliže chcete dnes pořídit a zítra jet v ostrém provozu, tak z hlediska středně velkých ERP / CRM systémů Vám jiná možnost ani nezbyde. Implementace ERP řešení je řádově na týdny, či měsíce, zatímco cloudovské řešení je možné rozjet řádově v jednotkách dnů, samozřejmě za cenu, že se trochu přizpůsobíte.

CO TVOŘÍ CENU CLOUDU

No a jsme u toho tajemství, cloudovské řešení u podnikových systémů je tvořeno v zásadě těmito náklady:

  1. Datacentrum – buď vlastní, nebo pronajímané (tzn.zkuste si spočítat cenu vlastního serveru a licencí platformy a vydělit ji 36, nezapomeňte připočíst cenu Vašeho ajtíka vázanou na platformu a server)
  2. Licence – ta se obvykle rozpouští do delšího období, naneštěstí ne dostatečně dlouhého – udělejte si výpočet, budete fascinování pravidelností, která nepřekračuje obvykle tři roky (tzn. cena on premises : 36)
  3. Připočtěte cenu jednorázových služeb – většinou jen školení a podpora při zahájení ostrého provozu
  4. Srovnejte si podmínky podpory a zde možná zjistíte, že si musíte za dostupnost služeb a zrychlený servis připlatit (tzn. v ceně cloudu jen základ)
  5. (Dobře zvažte co potřebujete – dokupy modulů mohou řádně zacvičit s cenou)

OPRAVDU UŠETŘÍTE ZA INFRASTRUKTURU?

To je velkým otazníkem – čistě teoreticky je možné, že jste-li středně velká firma a podělíte-li se o výkon infrastruktury – datacentra – dosáhnete zásadních úspor. Jenže… Jenže reálně musí jakýkoliv dodavatel kalkulovat vnitřní náklady, takže cenu například serveru nemáte jen ve smyslu železa, ale i s náklady Vašeho poskytovatele na jeho údržbu – a ty mohou být rozumné jen v případě, že je extrémně úspěšný. Naneštěstí nemusí platit rovnice, že Vámi vlastněný server provozujete tak nákladně, že je výhodnější zbavit se ho a nakoupit službu. Tuto věc je třeba skutečně dobře propočítat a zvážit. Pokud je odpověď ve smyslu volby cloudu kladná, měli byste se ptát na bezpečnost – tedy jak bude zajištěna bezpečnost Vašich dat ze strany zaměstnanců poskytovatele.

JAK DOPADNE TCO (total cost of ownership)?

Doporučuji jednoduchý výpočet – postavte si vedle sebe TCO3 – tedy celkové náklady na vlastnictví za tři roky (licence, maintanance * 3, hw – server, sw – platforma, sw – databáze, náklady na údržbu hw – serveru) a následně pronásobte celkové náklady na cloud 36 a pak tato dvě čísla srovnejte. Poté se budete rozhodovat racionálně, ne emotivně.

Cloud bude jednou pro většinu, zejména poté, co se naučíme skutečně sdílet výkon datacenter a rovnoměrněji kalkulovat náklady dle skutečně spotřebovaného výkonu – to je super myšlenka. Provoz tak bude ekologičtější, bezpečnější a levnější. Jenže než to nastane, nějaká doba (roky) uplyne. Zároveň bude třeba posun u poskytovatelů software – jakmile se trochu změní preference manažerů velkých hráčů, dojde k úpravě cen cloudu a v tu chvíli, bude cloud atraktivnější i pro středně velké a velké firmy.

V neposlední řadě – čistě optikou CFO – je zde ještě životnost vlastních již profinancovaných technologií. Přechod na cloud se vyplatí pouze v případě, že nezahodíte bez užitku svoje již profinancované technologie, obzvlášť, jsou-li dobře optimalizované a „usazené“.

Cílem této minisérie článků bylo racionalizovat. Ne ve smyslu zločinecké racionalizace = musel jsem ji přejet, když tam tak stála, ale ve smyslu racionalizace ekonomické – důsledně zvažovat, zda-li je cloud skutečně pro naši firmu a kalkulovat proti ceně „on-premises“ řešení včetně zahrnutí již existující infrastruktury.

Takže ať žije cloud i on-premises a ať zvítězí to SPRÁVNÉ.

Autor je mimo jiné marketingovým ředitelem technologické společnosti Digital Resources a.s.. Publikované názory nejsou však oficiálními stanovisky společnosti a nemusí být zcela v souladu s marketingovými strategiemi :-) .

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: