Pravidlo zipu a sociologická sonda do duše českého řidiče

4 lis

Ač co Čech to muzikant, často se stává, že se v Česku na koncertech tleská na první a třetí namísto druhé a čtvrté (ve čtyřdobém rytmu), což je tak trochu smutné a tak trochu veselé. V každém případě to nesvědčí ani hudbě, ani kultuře.

Se zipem je tomu v Česku podobně.

Vtip zipu spočívá v tom, že pokud se dodržuje správně, dochází k logisticky nejlepší situaci, ve které navíc zafunguje i jistá složka spravedlivého rozložení zdržení směrem ke všem řidičům. Pokud se dodržuje vede i k jisté pohodě na silnici.

Pravidlo je velmi jednoduché – oba proudy jedou souběžně až k samému zúžení a tam vždy jeden (v našem modelovém případě zprava) pustí jednoho zleva. Tím dochází k plynulému řešení dopravní situace a ani jeden z jízdních pruhů není výrazněji znevýhodněn. Dochází ke společenské saturaci a tam, kde pravidlo funguje, například v Německu, se fungující mechanismus odráží i v pohodě řidičů.

Co se děje u nás?

Existují v zásadě tři nešvary.

Situace A – zakomplexovaná rádoby-slušnost a následný výbuch

Řidič jedoucí v našem případě v levém pruhu okamžitě poté, co uvidí značku zúžení jízdních pruhů, která poukazuje na situaci 400 m před ním, ihned šlápne na brzdu, pravý blinkr a vmáčkne se do pravého pruhu. Jakmile to udělá, pokusí se o totéž v návalu rádoby-slušnosti část řidičů jedoucích za ním, čímž se chyba zřetězí.

Situace B – nervozita pravého pruhu

Pravý pruh začne být zásadněji brzděn přílivem rádoby-slušných nicméně ve smyslu pravidel silničního provozu negramotných řidičů z levého, přičemž část řidičů, která pravidlo zipu ovládá a levým pruhem dojíždí ke zúžení je již v tu chvíli terčem nervozity a šikany z pravého pruhu a v případě zakomplexovaných rádoby-slušných řidičů dochází dokonce občas k naschválům, neboť se cítí býti předjížděni, což občas vede k jejich snaze zablokovat pruhy oba. Nervozita rádoby-slušných je přímo úměrná délce jízdy v pravém po jejich předchozím pochybení – tzn. čím delší úsek byl před nimi v levém pruhu volný, tím větší agresivita a sklon k trestání. Negativní energie se akumuluje.

Situace C – absurdita českého zipu

Rozdráždění rádoby-slušní řidiči v okamžiku sloučení pruhů začnou s veškerou agresivitou kádrovat řidiče v levém pruhu a pokud dospějí k závěru, že se řidič v levém dostal do tohoto místa jaksi nefér (což v praxi znamená, že nebyl tak negramotný, nebo zakomplexovaný a nezašlápl to před čtyři sta metry za nimi a nepokusil se zip realizovat předčasně – tedy chybně) tak na pravidlo zipu odmítnou přistoupit a agresivně vytlačují řidiče z leva a znemožní zip. Teoreticky by v případě nehody byli viníkem nehody, ale v praxi je poměrně složité prokazovat, že byl řidič v levém pruhu z našeho modelového příkladu skutečně v právu.

Nepatřím k řidičům, kteří by s ostatními na silnici diskutovali, nebo gestikulovali, přes to jsem dnes na jižní spojce stáhnul okénko, požádal o totéž rádoby-slušného agresivního v pravém a zeptal se ho, jestli zná zip. Odpověděl geniálně: „Ano, ale já jsem byl před Tebou, takže máš smůlu.“ Přede mnou byl zřejmě (nejsem si toho vědom) o těch 400 metrů zpět, u značky, která zúžení signalizovala…

Je to jako tleskat na první a třetí, ačkoliv si o sobě myslíme jak jsme muzikální. V případě neschopnosti pochopit ZIP děláme z chybujících rádoby-slušných oběť a následně kriminalizujeme ty gramotné, kteří se zip naučili (tím nemluvím o agresivních v Porsche Cayenne zleva, kteří se do pravého cpou hlava nehlava a porušují zip opačně). V důsledku máme méně plynulý provoz, opravdu ubohé v pravém pruhu vzadu, kteří díky rádoby-slušným stráví ve frontě výrazně delší čas.

Finálním produktem řidičské negramotnosti  a rádoby-slušnosti je horší dopravní situace a vystupňovaná agresivita a nervozita. Navíc některým agresivnějším v pravém pak bouchnou saze vjedou do levého a následně se tlačí zpět do pravého, čímž entropie a možnost nejrůznějších kolizí narůstá.

Takže tak trochu smutné a tak trochu veselé, přitom by stačilo, kdyby se každý naučil jednoduché pravidlo, dojet ke zúžení a zipovat.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: