Kašpar nebo Čihák – drobná zjednodušení?

16 dub

Jan Kašpar je jistě nejznámějším z českých průkopníků aviatiky. Je však také dobrou ukázkou toho, jak drobné nepřesnosti a zažité historické fauly přepisují realitu a dějiny.

Ve skutečnosti prvním českým aviatikem na stroji vlastní výroby nebyl Jan Kašpar, ale Evžen (Eugen) Čihák. Nadšený nadaný konstruktér, který díky omezeným finančním zdrojům nemohl jít pohodlnější cestou Jana Kašpara, který možná právě pro své možnosti, rezignoval na konstrukci a přivezl Blériota.

Ačkoliv je dokonce velmi pravděpodobné, že i ve vzduchu byl Čihák o málo dříve než bratranec Jan Kašpar, rozhodně byl Evžen Čihák prvním českým aviatikem se strojem vlastní výroby, přičemž oba bratranci soutěžili a snažili se od sebe učit i v době po svém definitivním rozchodu.

Evžen Čihák je neprávem přehlíženou osobností aviatiky.

V tomto příběhu vynalézání, bolestivých pádů i náhodných vzletů, chyb a jejich oprav stojí ve skutečnosti oba muži na stupínku stejném, přičemž pokud bychom byli schopni hodnotit racionálně, museli bychom s větším obdivem vzpomínat na Čiháka.

Drobná publicistická zjednodušení a neskutečně silný tehdejší „marketing“ (1910-1911!) zámožného Kašpara, však vedou k tomu, že je Evžen Čihák přehlížen a pozapomnělo se i na skutečnost, že první české letadlo dostal do vzduchu právě on, nikoliv Jan Kašpar. Výsledkem je zkreslené pojetí historie.

Přičemž problémem není to, že „winner takes it all“ (tedy vítěz bere vše), ale fakt, že se z interpretace začátků české aviatiky vytratila jedna z podstatných informací a sice, že šlo původně také o průkopnictví v oblasti konstrukce, nejen ovládnutí stroje těžšího než vzduch. Pokud tento element v potaz vezmeme, pochopíme příběh najednou v barvách, tak jak jej ostatně velmi poctivě v knize Jak jsem létal a padal zachycuje samotný Čihák.

99,9% české populace je skutečnost díky drobným zjednodušením a nedůsledností publicistiky skryta. Zdá se, jakoby přetrvávala schopnost Jana Kašpara válcovat mediálně svoji konkurenci více než sto let po slavných událostech té doby. Bylo by spravedlivé zmiňovat ten fascinující příběh dvou bratranců s většími detaily, tím by naše historie získala větší plasticitu.

Díky dědovi jsem tu opatrovanou knížku četl v deseti letech se zatajeným dechem, asi by stálo za to ji znovu oprášit, už proto, že zakladateli české aviatiky byli Čihák i Kašpar.

Napsat komentář